Hrvatska
Zakon o ravnopravnosti spolova
Hrvatski sabor donio je novi Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08) koji je stupio na snagu 15. srpnja 2008. čime je prestao važiti Zakon o ravnopravnosti spolova iz 2003. godine (NN 116/03). Zakonom o ravnopravnosti spolova utvrđuju se opće osnove za zaštitu i promicanje ravnopravnosti spolova kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, te definira i uređuje način zaštite od diskriminacije na temelju spola i stvaranje jednakih mogućnosti za žene i muškarce.
Zakon o ravnopravnosti spolova
Mehanizmi aktivnog promicanja stvarne jednakosti žena i muškaraca
Hrvatski antidiskriminacijski zakonodavni okvir u području ravnopravnosti spolova poznaje dva nezavisna, ali kompatibilna mehanizma promicanja stvarne jednakosti žena i muškaraca u društvenim odnosima:
- Posebne mjere (mjere pozitivne akcije) i
- Planovi djelovanja za promicanje i uspostavljanje ravnopravnosti spolova
Mehanizmi aktivnog promicanja stvarne jednakosti žena i muškaraca
Zakon o suzbijanju diskriminacije
1. siječnja 2009. stupio je na snagu Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08) koji je Hrvatski sabor donio 9. srpnja 2008. Ovim se Zakonom osigurava zaštita i promicanje jednakosti kao najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, stvaraju se pretpostavke za ostvarivanje jednakih mogućnosti i uređuje zaštita od diskriminacije na osnovi rase ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije.
Zakon o suzbijanju diskriminacije
Europska unija i ravnopravnost spolova
Ravnopravnost žena i muškaraca jedna je od temeljnih vrijednosti Europske unije. Njen povijesni razvoj započet je 1957.godine kada je načelo isplate jednake plaće za obavljanje istih poslova uvedeno Rimskim sporazumom.
Svojim je dostignućima u području uspostave ravnopravnosti između žena i muškaraca EU pridonijela boljem životu mnogih europskih građana/ki.
Iako nejednakosti još uvijek postoje, EU je tijekom proteklih desetljeća uspjela postići značajan napredak. Napredak je postignut uglavnom zahvaljujući zakonodavstvu o ravnopravnom postupanju, rodno osviještenoj politici (uvođenju rodne odrednice u politički sustav na svim njegovim razinama) i pozitivnim mjerama.
Direktiva 2006/54/EZ Europskog parlamentarnog vijeća
Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije, članak 157.
Gender Equality in the European Commission
Gender Equality in the Member States
Presude Europskog suda pravde
Presude Europskog suda pravde u kojima se sud poziva na Direktivu Vijeća 76/207/EEZ od 9. veljače 1976. o primjeni načela jednakog postupanja za muškarce i žene s obzirom na mogućnost zapošljavanja, stručnog osposobljavanja i napredovanja te na radne uvjete i daje tumačenje i primjenu u svakom pojedinom slučaju:
Prijedlog Direktive o poboljšanju spolne uravnoteženosti na razini neizvršnih direktorskih pozicija trgovačkih društava izlistanih na burzama dionica
Europska komisija usvojila je Prijedlog Direktive 14. studenog 2012. te ga je 16. studenog 2012. proslijedila u redovnu zakonodavnu proceduru – uputila ga je na odlučivanje Vijeću i Europskom Parlamentu. Prijedlog se još uvijek nalazi u kompliciranom zakonodavnom postupku jer uključuje savjetodavno mišljenje dva važna nezavisna odbora (Europski ekonomski i socijalni odbor te Odbor regija), nekoliko čitanja u Parlamentu i Vijeću, te većinsko glasovanje u oba zakonodavna tijela.
Glavni ciljevi prijedloga Direktive:
• najmanje 40% zastupljenost jednog ili drugog spola među tzv. neizvršnim direktorskim pozicijama u svim tijelima upravljačke razine dioničkih društava izlistanih na službenim europskim burzama do 1. siječnja 2020. godine.
Hrvatski kontekst
Neizvršne direktorske pozicije uključivale bi članove/ice nadzornih odbora, direktore/ice odjela/sektora unutar trgovačkog društva kao i one članove/ice upravnog odbora koji u radu odbora sudjeluju bez prava glasa. Nema rezervacija mjesta za žene ili muškarce već se zacrtani cilj ostvaruje kroz sustav prednosti pri izboru onoj osobi podzastupljenog spola koja u najmanju ruku ima jednake kvalifikacije kao i njen protukandidat/kinja suprotnog spola.
Direktiva usmjerava uvođenje jamstva transparentnosti u postupku izbora članova/ica upravljačkih tijela trgovačkih društava:
o obveza utvrđivanja unaprijed propisanih objektivnih kriterija izbora
o obveza obrazlaganja odluke o izboru prema unaprijed uspostavljenim kriterijima
o obveza omogućavanja uvida u sve aspekte odluke osobi podzastupljenog spola koja nije izabrana
Omogućava lakše pokretanje antidiskriminacijskog postupka pred sudom.
Questions and Answers: Proposal on increasing Gender Equality in the Boardrooms of Listed Companies
Women in Economic decision-making in the EU: Progress report report
Women on Boards – The Economic Arguments
Women on Boards – Legal Aspects